Dlaczego obsługa klienta jest taka ważna.

Jeszcze trzydzieści lat temu, w okresie socjalizmu, w naszym kraju, pojęcie rzetelnej obsługi klienta było dla wszystkich z nas zupełnie obce. Polacy kupowali towary tam, gdzie można było je kupić, a sprzedający był swoistym panem na włościach. Brak kapitalistycznej konkurencji że strony innych przedsiębiorstw, przysłowiowo rozbestwił sprzedających i właścicieli sklepów, którzy swoich klientów traktowali z góry, a biedny kupujący nie był w stanie zrobić nic, bo ostatecznie chciał kupić towar.

Wraz z przemiana ustrojowa i udostępnieniem rodzimego rynku zbytu dla zachodnich producentów, w Polsce zaczęły się wykształcać wysokie standardy obsługi klienta. Zachłyśnięci wolnością i nowym systemem wartości obywatele Polski rozpoczęli w końcu wymagać od sprzedawców odpowiedniego poziomu ogłady i obsługi.

Dzisiaj już mało kto pamięta te czasy, a jeszcze mniejsza ilość myśli o nich z tęsknotą. Świat poszedł zdecydowanie w przód, standardy obsługi klienta także. Duża ilość możliwości wyboru i postęp technologiczny (np. Internetu) pozwoliły na nieskrepowana możliwość poruszania się po świecie sklepów, zarówno w świecie realnym, jak i wirtualnym. Wyjazdu do sklepu na zakupy nie musimy dziś planować, a jeśli nie mamy ochoty ruszać się z domu, wystarczy, że wprowadzimy w dowolnej wyszukiwarce potrzebną nam frazę powiązaną z poszukiwanym produktem, np. „Czółenka Deichmann” i otrzymamy kompletny spis produktów wybranego producenta.

Identycznie sytuacja ma się przy zakupach w rzeczywistym świecie. Bo jeśli obsługa nie będzie nas zadowalała, lub wybór produktów będzie zbyt ubogi, po prostu zmienimy sklep Deichmann, wspomniany już wcześniej, od zawsze przodował w jakości obsługi konsumentów. Wyśrubowane niemieckie standardy bardzo szybko przyjęły się w Polsce. Chciałbym w tym miejscu przytoczyć niedawną historię.

Ostatnio wybrałem się do galerii handlowej, z zamysłem zakupienia interesującego sprzętu wędkarskiego. Moja żona przekonała mnie do odwiedzenia „przy okazji” do sklepu z butami, żeby wyłącznie „rzucić okiem” na nowe buty męskie Deichmann był w tej galerii najbliżej, wiec wstąpiliśmy tam, mogło by się wydawać, na chwile. Na wejściu przywitały nas uśmiechnięte panie, które przez całe nasze zakupy podpowiadały mi, również pod kątem wyglądu butów i sposobu mojego ubierania się. Niezwykle sprawnie dobrały mi pasujące buty, które oczywiście nabyłem i wyszedłem zadowolony ze sklepu.